ماشین فرز افقی و عمودی | تفاوت ها + 5 راهنمای خرید

دستگاه های فرز افقی یک نمونه از ماشین تراش CNC هستند که می توانند در صنایع مختلف مورد استفاده قرار گیرند. در کارهایی که سرعت از دقت کار بیشتر اهمیت دارد و به برش های سطحی مورد نیاز است، دستگاه فرز افقی کاربرد فراوانی دارد. در این مقاله سعی کردیم به جزئیات این مدل از دستگاه بپردازیم و به طور کامل آن را معرفی کنیم.

دستگاه فرز CNC عمودی از متداول ترین نوع دستگاه های فرز CNC در بازار است. با توجه به دقت بالای این محصولات و قیمت مناسبی که دارند، افراد زیادی از این دستگاه ها استفاده می کنند. در این مقاله به معرفی دستگاه فرز عمودی پرداختیم و شما می توانید با مطالعه این مقاله از مزایا و معایب آن مطلع شوید.

دستگاه فرز افقی چیست؟

دستگاه فرز افقی یکی از انواع دستگاه های فرز CNC است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. اگر شما هم به دنبال دستگاه های برش در صنایع مختلف هستید و هنوز با این نوع از برش CNC آشنا نیستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دستگاه فرز عمودی چیست؟

دستگاه فرز عمودی یکی از انواع دستگاه های تراش CNC است که از کاربردهای آن می توان به سوراخکاری یا براده برداری اشاره داشت. منظور از دستگاه فرز عمودی یا همان فرز CNC، ماشین های عمودی است که در بازار ابزارآلات به وفور دیده می شود. در این مقاله قصد داریم این دستگاه کاربردی را به شما معرفی کنیم.

ماشین فرز CNC عمودی چیست؟

دستگاه های تراش CNC عمودی شامل دو دسته بندی می شوند. در دسته بندی اول، میز در جهت X و Y و Z حرکت می کند و اسپیندل ثابت است. اما در دسته بندی دوم، اسپیندل در راستای محورهای مختصات حرکت می کند، در حالی که میز ثابت است.
ماشین فرز CNC عمودی شامل یک اسپیندل عمودی هستند که این اسپیندل وظیفه ثابت نگه داشتن ابزار در مقابل قطعه را دارد و عملیات فرز کاری را انجام می دهد. اسپیندل موتور در ماشین فرز CNC عمودی، حرکت خطی به سمت بالا و پایین دارد.

نحوه عملکرد ماشین فرز افقی CNC

در دستگاه های فرز افقی، قطعه کار ثابت است و این ابزار است که در حال دوران می باشد. در این مدل از دستگاه میز ثابت می باشد و ابزار برش روی اسپیندل متحرک قرار می گیرند که این اسپیندل موازی با میز کار است.اسپیندل موتور در این نوع از فرز، حرکت رفت و برگشتی داشته و با ابزار برش به صورت دوار، با اعمال فشار به قطعه منجر به برش های مورد نظر شما می شود.

تفاوت بین ماشین فرز افقی و عمودی چیست و شما بعنوان یک کاربر به کدام یک از آنها نیاز دارید؟

فرزکاری یک فرآیند ماشینکاری رایج است که با استفاده از یک ابزار برش دوار، مواد را از یک قطعه کار ثابت حذف می کند. در حالی که ابزار برش دستگاه شما می چرخد، مواد همیشه در فرآیند فرز ثابت می ماند . همانطور که ابزار برش در اطراف حرکت می کند، به قطعه کار شما فشار می آورد و مواد شما را به دلخواه شما شکل می دهد. این ماشین ها می توانند هم افقی و هم عمودی باشند.

جهت اسپیندل ، یک ماشین فرز عمودی را از یک ماشین فرز افقی جدا می کند. مراکز ماشینکاری عمودی معمولا دارای ابزارهای برش بلند و نازک هستند، در حالی که ماشین های فرز افقی دارای ابزارهای برش کوتاه تر و ضخیم تر هستند. آسیاب های افقی برای برش شیارهای سنگین تر و عمیق تر در مواد بکار می روند، در حالی که آسیاب های عمودی برای آسیاب کردن قطعات بیشتر با جزئیات بیشتر ایده آل هستند.

برای تصمیم گیری آگاهانه در مورد اینکه کدام نوع ماشین فرز مناسب نیازهای شما است، راهنمای ما را در زیر مطالعه کنید.

مزایای ماشین فرز عمودی

یک دستگاه فرز  عمودی ،یک دتستگاه فوق العاده همه کاره است. این ماشین ها را می توان به راحتی تنظیم کرد و برای برش اشکال مختلف مانور داد و آنها را برای بسیاری از پروژه ها مناسب کرد. حرکت دستی همچنان برای برش در جهات مختلف مورد نیاز است که به حضور کارکنان نیازمند است. با این حال، تعمیر و نگهداری  این نوع ماشین ها کم است، در حالی که عملکرد آنها بالا است، و آنها را به ویژه برای تولید صنعتی (مانند برش قطعات خودرو) ایده آل می کند.

به طور خلاصه، مزایای ماشین های فرز عمودی عبارتند از:

  • آنها همه کاره هستند
  • آنها نیاز به نگهداری کمی دارند
  • آنها عملکرد بالایی را ارائه می دهند

مزایای دستگاه فرز افقی

ماشین های فرز افقی زمانی ایده آل هستند که نیاز به دقت کمتری وجود داشته باشد، کار با مواد سخت تر باشد، و شیارهای شما باید ضخیم تر یا عمیق تر باشند. ماشین های فرز افقی می توانند سریعتر از همتایان عمودی خود عمل کنند و در نتیجه سطوح صاف تری دارند. با توجه به راه اندازی یک ماشین فرز افقی، گرانش به بیرون کشیدن تراشه ها از مواد به شما کمک می کند و کار شما در پایان به ساخت کمتری نیاز دارد.

به طور خلاصه، مزایای ماشین های فرز افقی عبارتند از:

  • آنها آسیاب سریع را فراهم می کنند
  • آنها یک سطح صاف ایجاد می کنند
  • مواد آسیاب شده به ساخت کمتری نیاز دارند

برای خرید دستگاه جوش لیزری فلزات کلیک کنید.

هزینه های دستگاه فرز عمودی در مقابل افقی

زمان عملیات و بهره وری

خرید ماشین‌های فرز افقی نسبت به همتایان عمودی خود گران‌تر است و نیروهای آموزش دیده کمتری برای راه‌اندازی آن‌ها در دسترس هستند. همانطور که گفته شد، یک کارمند ماهر می تواند دو ماشین عمودی را 75٪ مواقع برش دهد، در حالی که یک کارمند مراقب می تواند دو ماشین افقی را در حدود 90٪ مواقع برش دهد – که بسیار کارآمدتر است.

ضایعات دقیق و مواد

ماشین‌های فرز افقی زمان پردازش کوتاه‌تری برای هر قطعه دارند، ماشین‌کاری و هزینه نیروی کار کمتری دارند و ماشین‌کاری سه طرفه را انجام می‌دهند. این بدان معنی است که یک ماشین فرز افقی می تواند در یک چرخه به سه وجه قطعه کار برسد. بنابراین ، ویژگی هایی که به یکدیگر مربوط می شوند را می توان در همان فرآیند فرزکاری کرد تا از دقت و عدم اشتباه در موقعیت برش های جدید اطمینان حاصل شود. در این مورد، مواد کمتر هدر می‌رود و در درازمدت باعث صرفه‌جویی در هزینه کسب‌وکار شما می‌شود.

هزینه های اولیه و پیچیدگی آسیاب

ماشین‌های فرز عمودی در ابتدا به دلیل قیمت پایین‌ترشان جذاب‌تر هستند و برای کارهای پیچیده‌تر ارزشش را دارند. اگر شرکت شما کوچکتر است، سرمایه گذاری در یک ماشین فرز عمودی ممکن است معقول تر به نظر برسد. آنها هنوز هم به لطف کنترل عددی کامپیوتری خود از دقت بالایی برخوردار هستند و ابزارهای برش نازک تر آنها دقت فرز را حفظ می کنند. محصولات کوچک‌تر مانند مدادها با ماشین‌های فرز عمودی ایجاد می‌شوند، زیرا ماشین‌های عمودی می‌توانند با جزئیات بیشتر و کارهای بزرگ را با کمی نظارت انجام دهند.

جهت خرید دستگاه پرس بریک کلیک کنید.

ماشین های فرز یک سرمایه گذاری هستند

هر دو ماشین فرز عمودی و افقی یک سرمایه گذاری عاقلانه برای تجارت شما هستند. با این حال، هر نوع ماشین دارای جوانب مثبت و منفی اقتصادی و عملکردی است. ماشین های فرز عمودی از نظر هزینه خرید اولیه ارزان تر هستند اما با ظرفیت سریع یک ماشین افقی کار نمی کنند. ماشین‌های فرز افقی ممکن است در ابتدا هزینه بیشتری داشته باشند، اما می‌توانند با زمان پردازش سریع و حداقل نیاز به توجه کارکنان، در درازمدت پول کسب‌وکار شما را ذخیره کنند

 

نوشتهٔ پیشین
تفاوت تراشکاری و فرزکاری
نوشتهٔ بعدی
ماشین تراش چیست | کاربرد و انواع مختلف دستگاه تراش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید