ساختار ماشین تراش چیست؟

ساختار ماشین های تراش چگونه است؟ماشینکاری تراش عمدتاً برای پردازش حذف استفاده می شود و یک نوع ماشین ابزار رایج در صنعت ماشین ابزار است.ماشین تراش یکی از همه کاره ترین ماشین آلات در صنعت است که برای انجام انواع عملیات ماشینکاری استفاده می شود. تراش بر روی ابزار اعمال می شود و برای انجام عملیات های مختلف بکار می رود. می توان از آن برای چرخش، ضربه زدن، تراشکاری ، برش مارپیچ، تکمیل قعطعات،   ریسندگی، سنگ زنی، پرداخت و غیره استفاده کرد.

وظیفه اصلی تراش این است که مواد را از قطعه کار جدا کرده و قطعه کار را به شکل و اندازه دلخواه درآورد. در طول حرکت ماشین تراش، قطعه کار در مقابل ابزار چرخانده می شود تا مواد حذف شود و جهت حرکت ابزار تبدیل به خوراک می شود.

استفاده از تراش برای تولید و تعمیر های تک تکه و کم حجم مناسب می باشد که با تعویض قرقره با تسمه صورت می گیرد. ماشین تراش معمولی ماشینی است که توسط کامپیوتر کنترل نمی شود. علاوه بر تراش های گسترده نسخه های مختلف دیگری از تراش های معمولی مانند تراش های سر برجکی، تراش های مرکزی، تراش های کپی، سر تراش ها و تراش های گردان وجود دارد.

 

ساختار اصلی ماشین تراش چیست؟

قطعات اصلی و ساختار ماشین تراش به شرح زیر است:

  1. هدستاک:
    هدستاک معمولاً در سمت چپ ساختار ماشین تراش قرار دارد و مجهز به چرخ دنده ها، دوک ها، چاک ها، اهرم های کنترل سرعت دنده و کنترل کننده های تغذیه می باشد.
  2. Tailstock:
    معمولاً در سمت راست ماشین تراش قرار دارد، که بوسیله آن قطعه کار در انتها نگه داشته می شود.
  3. بستر:
    قسمت  اصلی دستگاه تراش، که در وتقع تمام قسمت ها به تخت پیچ می شوند.  شامل سر، دم، ریل کالسکه و سایر قطعات
  4. کالسکه:
    کالسکه بین سر و دم قرار دارد و شامل پیش بند، زین، تکیه گاه مرکب، اسلاید متقاطع و پایه ابزار می باشد.
  5. پیچ سرب:
    برای حرکت خودکار کالسکه در حین رزوه کشی استفاده می شود.
  6. میله تغذیه:
    برای حرکت دادن کالسکه از چپ به راست و بالعکس استفاده می شود.
  7. چیپ پان:
    در پایین دستگاه تراش وجود دارد. برای جمع آوری تراشه هایی که در حین عملیات تراش تولید می شوند از چیپ پان استفاده می شود.
  8. چرخ دستی:
    چرخی است که با دست برای حرکت دادن لغزنده متقاطع، کالسکه، دم و سایر قسمت هایی که دارای چرخ دستی هستند، کار می کند.

ماشین تراش به طور کلی به سه نوع تقسیم می شود : تراش موتوری، تراش برجکی و تراش مخصوص کار.

وظیفه تراش CNC چیست؟

ماشین های تراش CNC و مراکز تراشکاری ماشین ابزارهای خودکار با دقت بالا و کارایی بالایی هستند. این ماشین ابزار مجهز به یک برجک چند ایستگاهی یا برجک قدرتی است که عملکرد پردازشی وسیعی دارد. این ماشین می تواند استوانه های خطی، استوانه های مورب، قوس ها، و رشته ها، شیارها، کرم ها و سایر قطعات پیچیده  را پردازش کند، با درون یابی خطی، قوس های توابع جبرانی مختلف را درون یابی کند و تاثیر اقتصادی خوبی در تولید انبوه قطعات پیچیده داشته باشد.

CNC مخفف انگلیسی Computerized Numerical Controlمی باشد .پردازش خودکار شامل قطعاتی است که باید طبق برنامه پردازش از پیش برنامه ریزی شده ای پردازش شوند. مسیر پردازش، پارامترهای فرآیند، مسیر حرکت ابزار و جابه‌جایی، پارامترهای برش (چرخش‌های اسپیندل، تغذیه،  و غیره) و عملکردهای کمکی (تغییر ابزار، دوک به جلو، معکوس، روشن، خاموش کردن مایع برش و غیره) ، با پیروی از کد دستورالعمل و برنامه مشخص شده توسط ابزار CNC،  کامپایل می شود و محتویات لیست برنامه بر روی محیط کنترل (مانند نوار پانچ، نوار مغناطیسی، دیسک مغناطیسی و حباب ثبت می شود. (حافظه)، و سپس وارد دستگاه کنترل عددی ماشین ابزار برای فرمان دادن به قطعات ماشینی ابزار می شود.

کل این فرآیند از تجزیه و تحلیل نقشه قطعه تا آماده سازی محیط کنترل را کامپایل برنامه NC می نامند. تفاوت بین ماشین ابزار CNC و قطعات پردازش ماشین ابزار معمولی در این است که ماشین ابزار CNC به طور خودکار قطعات را طبق برنامه پردازش می کند، در حالی که ماشین ابزار معمولی باید توسط انسان کار کند. ما می توانیم با تغییر برنامه ای که عملکرد ماشین ابزار را کنترل می کند، به هدف پردازش قطعات مختلف دست پیدا کنیم. بنابراین، ماشین ابزار CNC مخصوصاً برای پردازش دسته های کوچک قطعات با اشکال پیچیده و نیاز به دقت بالا مناسب است.

از آنجایی که ماشین ابزار CNC باید قطعات را طبق برنامه پردازش کند، برنامه نویس برنامه را به دستگاه CNC وارد می کند تا به ماشین ابزار دستور کار بدهد.

ساختارماشین تراش های CNC چیست؟

اساس قطعات ماشین تراش مرکزی:ماشین تراش CNC از استوک سر ماشین تراش، دستگاه های CNC، تخت، هدستاک، سیستم تغذیه پست ابزار، دم، سیستم هیدرولیک، سیستم خنک کننده، سیستم روانکاری، نوار نقاله تراشه و سایر قطعات تشکیل شده است. تراش های CNC به دو نوع تراش CNC عمودی و تراش CNC افقی تقسیم می شوند.

  • از تراش های عمودی CNC برای تراشکاری قطعات دیسکی با قطر تراش بیشتر استفاده می شود.
  • از تراش های افقی CNC برای تراشکاری قطعات با ابعاد محوری بلند یا دیسک های کوچک استفاده می شود.

تراش های CNC افقی را می توان با توجه به عملکرد آنها به تراش های CNC اقتصادی، تراش های CNC معمولی و مراکز تراشکاری تقسیم کرد.

  1. تراش CNC اقتصادی: یک تراش CNC ساده که با اصلاح سیستم تغذیه چرخشی یک ماشین تراش معمولی با یک موتور پله ای و یک کامپیوتر تک تراشه تشکیل می شود. هزینه آن کم است، درجه اتوماسیون و عملکرد نسبتا ضعیف است، و دقت تراشکاری بالایی ندارد.
  2. تراش CNC معمولی: تراش CNC که به طور ویژه در یک سازه مطابق با الزامات تراشکاری به فرآیند طراحی شده و مجهز به سیستم CNC عمومی است. سیستم CNC دارای عملکردهای قوی، درجه بالایی از اتوماسیون و دقت ماشینکاری است و برای چرخاندن پردازش قطعات چرخشی عمومی مناسب است. این ماشین تراش CNC می تواند دو محور مختصات یعنی محور x و محور z را به طور همزمان کنترل کند.
  3. مرکز ماشینکاری تراشکاری: بر اساس تراش های معمولی CNC، یک محور C و سر پاور اضافه می شود. ماشین‌ابزارهای پیشرفته‌تر همچنین دارای یک مجله ابزار هستند که می‌تواند سه محور مختصات X، Z و C را کنترل کند. محور کنترل پیوند می‌تواند Is (X، Z)، (X، C)، یا (Z، C) باشد. با توجه به اضافه شدن محور C و سر فرز، عملکرد پردازش این تراش CNC بسیار افزایش یافته است. علاوه بر تراشکاری عمومی، می تواند فرز شعاعی و محوری، فرز سطحی و سوراخ ها و قطرهایی را که خط مرکزی آنها در مرکز چرخش قطعه نباشد، انجام دهد.همچنین حفاری و سایر پردازش سوراخ ها.

قطعات ماشین تراش:

چاک هیدرولیک و دم هیدرولیک :چاک هیدرولیک یک وسیله جانبی مهم برای بستن قطعات کار در حین تراشکاری CNC است. چاک های هیدرولیک معمولی را می توان برای قطعات چرخشی عمومی استفاده کرد. برای قطعاتی که قطعات گیره آنها استوانه ای نیست، چاک های ویژه ای مورد نیاز است.

برای قطعاتی که نسبت بزرگتری از اندازه محور به اندازه شعاع دارند، لازم است از یک مرکز زنده نصب شده بر روی یک دم هیدرولیک برای پشتیبانی از انتهای قطعه استفاده شود تا از پردازش صحیح قطعه اطمینان حاصل شود. دم استوک دارای دم هیدرولیک معمولی و دم هیدرولیک قابل برنامه ریزی است.

نوشتهٔ پیشین
چه کسانی دستگاه تراش یا فرز رومیزی می خرند ؟
نوشتهٔ بعدی
12مهارت ضروری که هر تراشکاری باید داشته باشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید