ماشین تراش چیست | کاربرد و انواع مختلف دستگاه تراش

ماشین تراش چیست | دستگاه تراش چیست

ماشین تراش یا دستگاه تراش، ابزار ماشین کاری است که کاربردهای مختلفی در صنایع فلزی و چوبی دارد. اگر بخواهیم به ساده ترین شکل ممکن نحوه کارکرد این دستگاه را بگوییم، باید گفت که با چرخاندن یک قطعه فلزی یا چوبی به دور ماشین تراش، می توانید به قطعه مورد نظر سر و شکل دهید و قسمت های اضافی مورد نظرتان را از قطعه حذف کنید.

با تعریفی که از نحوه کارکرد ماشین تراش و کاربردهای آن شنیدیم می توان گفت که این ابزار از دوران انسان های نخستین هم به روش های ساده تری کاربرد داشته و افراد زیادی از این روش برای ساخت نیزه، وسایل فلزی یا هر وسیله مورد نیاز دیگری استفاده می کردند. اما رفته رفته این دستگاه تراش امروزی به وجود آمد که در حال حاضر پیشرفته ترین مدل آن، دستگاه تراش CNC نام دارد. در این مقاله قصد داریم توضیحات کاملی را در مورد اینکه ماشین تراش چیست به شما ارائه دهیم.

ماشین تراش چیست؟

اکثر ابزارهای نجاری یا ماشین آلات به راحتی قابل تشخیص هستند. مته ها، پانچ ها و گیره ها ابزارهای نسبتاً ساده ای با هدف مشخص هستند. ماشین‌های دیگر ممکن است کمی پیچیده‌تر باشند و ماشین‌های تراش، به‌ویژه ماشین‌های سطح بالا، در این دسته قرار می‌گیرند. در واقع، ماشین تراش وسیله‌ای ساده است که برای نگه‌داشتن بخشی از مواد طراحی شده است، همانطور که ابزار تراش آن را کنده، برش یا شکل می‌دهد. . به نتیجه این کار ،قطعه کار می گویند. بر خلاف یک گیره ساده، یک ماشین تراش نه تنها قطعه کار را نگه می دارد، بلکه آن را نیز می چرخاند. این اجازه می دهد تا قسمت دیگری از دستگاه، در امتداد قطعه کار حرکت کند و ابزارهای مختلف برش را برای شکل دادن به قطعه کار نگه دارد.

تاریخچه کوتاهی از ماشین تراش

ماشین تراش، به نوعی، از زمان مصریان وجود داشته است. به شباهت آن با چرخ سفالگری فکر کنید. سفال‌های شکل داده شده هزاران سال است که وجود داشته‌اند، بنابراین منطقی است که ماشین‌های تراش که از یک اصل مشابه پیروی می‌کنند، اما در عوض از قطعه‌ای که در برابر یک ابزار برش ثابت حرکت می‌کند، استفاده می‌کنند.

ابتدایی ترین کاربرد ماشین تراش به صنعتگران اجازه می داد تا مواد را با دست آزاد کنند. تراش های فلزی و تراش های چوبی از نظر تکنولوژیکی پیشرفت کردند و در نهایت به ماشین ابزار با سرهای یکپارچه تبدیل شدند. هر سر بر روی اسلایدهای متقاطع نصب شده است که قطعه کار روی آن می چرخد.

با اختراع ماشین تراش، موتور که از تغذیه خودکار ابزار برش استفاده می کرد، از تراش های پایه برای فلزکاری دقیق استفاده شد. حتی در آن زمان، هر ماشین تراش منحصر به فرد بود، اما عملیات تراش ثابت بود. ماشین‌های تراش موتور به آغاز انقلاب صنعتی کمک کردند، که به نوبه خود ماشین‌های تراش بخار را معرفی کرد که قادر به سرعت چرخش بیشتر و گشتاور برای چرخاندن قطعات سنگین‌تر بودند. ماشین های تراش در حال حاضر ابزارهای ماشینکاری سنگین هستند.

مانند ماشین فرز، ماشین تراش فرآیند ماشینکاری را با کاملتر شدن آنها ساده کرد. جهش بزرگ بعدی در نیمه دوم قرن بیستم، با ظهور کنترل عددی کامپیوتری (CNC) رخ داد. ماشین های تراش مجهز به CNC به اپراتورها اجازه می دهد تا مجموعه ای از دستورالعمل ها را برای هر ماشین ابزار برنامه ریزی کنند. این امر امکان تکرار دقیق آن دستورالعمل‌ها را فراهم می‌آورد، که به معنای دقت بیشتر قطعات بوده و تعداد اپراتورهای لازم برای کارکرد همزمان هر ابزار ماشینکاری را کاهش داد. نوآوری امروزی برنامه‌ریزی دقیق‌تر CNC را با تعداد محورهای رو به رشد ارائه می‌کند.

کاربردهای صنعتی ماشین تراش

در بخش صنعتی، ماشین‌های تراش بزرگ تعداد بی‌شماری قطعه تولید می‌کنند: میل‌های محرک روی ماشین‌ها، پایه‌های میز و غیره. ابزارهای تراش سنگین و در مقیاس بزرگ را می‌توان برای چرخاندن یک مخروط یا دیسک فلزی غول‌پیکر استفاده کرد، در حالی که ماشین‌های مقیاس کوچک می‌توانند یک مهره شطرنج فلزی را برش دهند.

امروزه هر ماشین تراش فلزی صنعتی کاملاً خودکار است و دارای سرهایی است که می تواند چندین بیت را در خود جای دهد. این بدان معناست که همان ماشین تراش می تواند فرآیندهای متعددی را انجام دهد – قطعات زبر برای آسیاب کردن مواد، قطعات ریزتر برای پالایش قطعات، حتی قطعات برای سنباده زدن و پرداخت. با استفاده از تراش CNC، یک اپراتور آموزش دیده می تواند یک تراش فلزکاری را طوری برنامه ریزی کند که یک قطعه کار را از مواد خام به محصول نهایی بدون هیچ دخالت انسانی ایجاد کند. چند نفر می توانند کل یک طبقه تولید مجهز به ماشین تراش CNC را نظارت کنند.

به طور کلی برای تراشکاری و برش قطعات و مواد مختلف، از ابزارهای متفاوتی استفاده می شود. در موارد ساده تر از مته یا ابزارهای این چنینی استفاده می شود، اما وقتی قصد انجام کار پیچیده تری داشته باشید، باید به سراغ ماشین تراش بروید.
کاربرد اصلی این دستگاه، تراشکاری و برش بدون براده برداری است که در ساخت و تولید قطعات دوار کاربرد دارند. هر قطعه دایره ای شکل شامل چرخ دنده و هر قطعه دوار دیگری که می بینید، توسط ماشین تراش برش داده و تراشکاری شده است.

استفاده در مقیاس کوچک از ماشین تراش

ماشین تراش در مقیاس صنعتی می تواند بسیار بزرگ باشد، اما ماشین تراش اتاق ابزار یک ماشین ابزار کوچکتر است. ماشین تراش فلزی به دلیل تطبیق پذیری، پایه اصلی بسیاری از ماشین آلات کوچک یا شرکت های ابزار و قالب است. فراتر از ماشین‌فروشی، بسیاری از صنعتگران و علاقه‌مندان دیگر تراشکاری را ضروری می‌دانند. برای ساخت قطعات یک ماشین قدیمی می توانید از ماشین تراش استفاده کنید.

یک صنعتگر ماهر می تواند یک توده فلز را با ماشین تراش به فنجان، چراغدان یا حتی یک مهره شطرنج تبدیل کند. کاربردهای بالقوه بسیار متنوعی وجود دارد، و توانایی دست آزاد مراحل برش و کنده کاری به این معنی است که هر قطعه همچنان حس منحصر به فرد صنعتگر را حفظ می کند. همچنین تراش فلزی محدود به آلیاژها یا فلزات خاص نیست. ممکن است کار با برخی از فلزات آسان تر باشد، اما در تئوری هر فلزی را می توان روی تراش چرخاند.

از ماشین تراش برای چه استفاده می شود؟

تقریبا همه چیز! اما کاربردهای امروزی در دسته‌های ماشین‌آلات «صنعتی» قرار می‌گیرد. مصارف صنعتی همه چیز را شامل می‌شود، از ماشین‌فروشی محلی که قطعات جایگزین برای ماشین‌های قدیمی را می‌سازد تا شرکت‌های دولتی که ماشین‌آلات سنگین تولید می‌کنند. در سوی دیگر این طیف، صنعتگران از ماشین تراش برای تولید قطعات منحصر به فرد  در چوب، فلز، شیشه، اپوکسی و تقریباً هر ماده دیگری که بتوان تصور کرد استفاده می کند. ماشین های تراش فلزکاری همه کاره هستند و به راحتی در خانه با یک علاقه مند یا یک حرفه ای کار می کنند.

کاربرد ماشین تراش چیست و برای چه استفاده می شود؟ هر چه می خواهید یا نیاز دارید! بیرون بروید و ببینید با این ماشین ابزار فوق العاده همه کاره چه کاری می توانید انجام دهید!

دستگاه تراش چیست؟

ماشین تراش رومیزی یا ساده به عنوان مادر ابزارهای ماشین کاری شناخته می شود و با سه روش مورد استفاده قرار می گیرد که عبارتند از روش دستی، نیمه اتوماتیک و اتوماتیک. با توجه به کاربردهای مختلف و فراوان این دستگاه در صنعت، امروزه به وفور از این دستگاه استفاده می شود و در هر کارگاه یا کارخانه ای می توانید یک دستگاه تراش را ببینید. معمولا از ماشین تراش برای اهدافی مانند شکل دهی، سنباده زدن، تراشکاری، برش، سوراخ کاری و تغییر شکل اجسام استفاده می شود.

کلام آخر ماشین تراش چیست
ماشین تراش یکی از ابزارهای مهم صنعتی در زمینه تراشکاری، برشکاری، سوراخکاری و از این دست کارهاست. از ماشین یا دستگاه تراش در صنایع مختلفی مانند نجاری، فلزکاری و شیشه بری استفاده می شود. در این مقاله سعی کردیم شما را با اجزای دستگاه ماشین تراش، کاربرد ماشین تراش، نحوه عملکرد و دیگر ویژگی های ماشین تراش آشنا کنیم.

نوشتهٔ پیشین
ماشین فرز افقی و عمودی | تفاوت ها + 5 راهنمای خرید
نوشتهٔ بعدی
دستگاه تراش CNC چیست | ماشین تراش سی ان سی و انواع آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید