سه نظام دستگاه تراش و قطر کاگیر توسط فک های رو و وارو

سه نظام دستگاه تراش ها چه قطری را می گیرند؟

یکی از مهمترین سوال ها هنگام خرید یک دستگاه تراش – چه دستگاه تراش رومیزی یا دستگاه تراش بزرگ – که عموما بسیاری از خریداران از فروشندگان می پرسند این است که با این دستگاه و سه نظامی که روی آن است تا چه قطری از قطعه کار را می توان تراشکاری کرد .

پاسخ این سوال کلی شامل چند بخش می شود ، یک بخش آن مربوط به سه نظام دستگاه تراش است که توانایی گرفتن قطعه کار تا چه قطری را دارد و در این مقاله سعی داریم جدولی را به شما ارائه کنیم که شما را در رسیدن به پاسخ این سوال راهنمایی کند . سه نظام دستگاه تراش با قطرها و سایزهای مختلف و استاندارد در بازار وجود دارند که روی اسپیندل دستگاه تراش ها و متناسب با قطر کارگیر هر دستگاه تا روی بستر و یا ریل آن انتخاب می شوند .

عموما هر سه نظام دستگاه تراش دارای 2 نوع فک یا پارچه است ، << فک ها یا پارچه های رو >> و << فک ها یا پارچه های وارو >> . فک رو یا پارچه رو سه قابلیت گرفتن و بستن قطعه کار را از روی قطعه کار و یا از داخل آن دارد . به این صورت که قطعه کار را می توان بین فک های سه نظام قرار داد و توسط آچار سه نظام فک ها را به سمت مرکز سه نظام بست و روی قطعه کار محکم کرد . یا اینکه در صورت داشتن قطعه ای به شکل لوله که داخل آن سوراخ است می توان قطعه را روی پله های بیرونی و عاج دار فک های سه نظام قرار داد و توسط آچار سه نظام فک ها را به سمت خارج از مرکز سه نظام باز کرد و روی سطح داخلی لوله محکم کرد .به این دو روش می توان قطعه کار را توسط پارچه رو سه نظام یا همان فک رو سه نظام بست و عملیات تراشکاری را شروع کرد .

از فک ها یا پارچه های وارو سه نظام معمولا برای گرفتن قطعه کار با قطر بیشتر و از سمت بیرون قطعه کار استفاده می شود و تفاوت اصلی آنها با فک های رو در جهت انحنای شیارهای مارپیچ کف و زیر فک ها است که برای بستن و باز کردن فک ها روی سه نظام کاربرد دارند . و البته پس از بسته شدن هر نوع از این فک ها روی سه نظام ، پله ها و قسمت عاج دار فک های رو به سمت بیرون و خارج مرکز سه نظام ، و پله ها و قسمت عاج دار فک های وارو به سمت داخل و مرکز آن خواهند بود .

تصویر زیر شامل نماهای شماتیک از سه نظام با فک های رو و فک های وارو و حداقل و حداکثر قطرهای کارگیر ممکن در حالت های مختلف است . پس از نگاه اجمالی به تصویر شرح آنرا در ادامه مطالعه بفرمایید .

سایز_سه_نظام_دستگاه_تراش

دو نمای سمت چپ از سه نظام دستگاه تراش ، سه نظام با فک های رو یا پارچه های رو را نمایش می دهند .

اندازه A کمترین قطر کارگیر ممکن را در حالتی که قطعه کار داخل فک های سه نظام قرار می گیرد نشان می دهد . و در واقع این کمترین قطر کارگیر سه نظام در همه حالت های ممکن است .

اندازه A1 بیشترین قطر کارگیر ممکن را در حالتی که قطعه کار داخل فک های سه نظام قرار میگیرد نشان می دهد .

اندازه B کمترین قطر کارگیر سه نظام را در حالتی نشان می دهد که قطعه کار به شکل لوله است و فک های رو سه نظام از داخل قطعه کار به سمت بیرون باز شده و پله های اول آنها ، قطعه کار را از داخل آن می گیرند .

اندازه B1 نیز بیشترین قطر کارگیر سه نظام را در حالتی که قطعه کار لوله ای شکل است و فک های رو سه نظام توسط پله های دوم خود و از داخل قطعه کار را می گیرند ، نشان می دهد .

در دو نمای سمت راست از سه نظام نیز ، سه نظام را با فک ها یا پارچه های وارو می بینید که در این حالت نیز اندازه C کمترین قطر کارگیر فک های وارو و توسط پله های میانی آنها و اندازه C1 نیز بیشترین قطر کارگیر فک های وارو و توسط پله های خارجی آنها دیده می شود . و همانطور که قبلا توضیح داده شد ، گرفتن قطعه کار در فک های وارو با قرار گرفتن قطعه کار میان فک های سه نظام و با بسته شدن فک ها به سمت مرکز سه نظام انجام می شود .

در جدول زیر این نما ها نیز هر یک از اندازه های مشخص شده در نماهای مختلف ، برای 5 سایز مختلف از سه نظام های دستگاه تراش یعنی سه نظام 80 ، سه نظام 100 ، سه نظام 125 ، سه نظام 160 و سه نظام 200 نشان داده شده اند .

این جدول و نماهای سه نظام نمایش داده شده در تصویر فوق ، مرجع و راهنمای بسیار مفیدی برای انتخاب دستگاه تراش مناسب و همچنین سه نظام متناسب برای تراشکاری قطعه کار مورد نظر شما خواهد بود .

نوشتهٔ پیشین
سه نظام چیست ؟ انواع و آشنایی با سه نظام دستگاه تراشکاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید